Close search

Десет лечебни свойства на ягодите

Десет лечебни свойства на ягодите Десет лечебни свойства на ягодите photo-credit

Най-рано зреещият пролетен плод на територията на нашата страна е ягодата - нискокалоричен плод, известен с вкусовите си качества, ценен поради богатото количество на витамини и доказаните лечебни свойства върху организма. 

Поради широкото разпространение на ягодата е трудно да се открие родината й. Според исторически записки, тя е попаднала в Европа през XVI век, когато френски офицер донесъл ягоди от Чили и ги подарил на френския крал.Обещал му, че те ще изпълнят разума му с веселие, душата с любов и ще освободят сърцето му от страданията, до които го довели държавните дела.

Древните римляни използвали ягодите против меланхолия, припадъци и камъни в бъбреците

Древните римляни също познавали лечебните свойства на ягодите. Използвали ги при симптоми на меланхолия, срещу припадъци, висока температура, възпаления, отравяне на кръвта и камъни в бъбреците. Поради сърцевидната форма, плодът се приемал за символ на богинята на любовта – Венера. По-късно, през Средновековието, ягодата е смятана за символ на съвършенството. През този период, ягодата често е използвана като мотив за украса в катедралите, като майсторите зидари изобразявали образа й по каменните постаменти на олтарите.

В народната медицина у нас ягодите са били лек за рани и екземи

У нас в народната медицина плодовете са се използвали, като лек за раздразнение на кожата, при малки рани и екземи, като сместа от смачкани ягоди се е нанасяла върху засегнатия участък. Според историята, през XVIII век френският ботаник Франсоа Фрезиер кръстосва два сорта диви ягоди, като резултат се получава познатия ни вкусен, месест, сърцевиден плод – градинската ягода.

Днес са известни над 600 сорта ягоди, различаващи се по вкус, големина, цвят и аромат. Ниското съдържание на калории ги прави подходящи за всяко меню, включително и при нисковъглехдратни диети. Според хранителните стойности, в 100 грама пресни ягоди се съдържат около 30 калории, 2.3 г целулоза, 0.3 г  мазнини, 0.6 г протеини, 7 г въглехидрати, 0.4 мг. желязо, 14 мг. калций, 10 мг. магний, 27 мг. калий и 19 мг. фосфор. Ягодите са богат източник на витамини В9 и В5, а в 100 г ягоди се съдържа препоръчителната дневна доза витамин С.

Ягодите намалят нивото на лошия холестерол и триглицеридите

Според резултатите от изследване, публикувани в списание Journal of Nutritional Biochemistry, ягодите спомагат за понижаване на нивото на общия холестерол, на лошия холестерол и на триглицеридите. Изследването е проведено с доброволци, като в рамките на един месец, всеки ден изяждали по половин килограм ягоди. След края на изследването кръвните тестове били сравнени с първоначалните тестове. Оказало се, че нивата на общия хлестерол са се понижили с 8,78%, на лошия – с 13,72%, а на триглицеридите – с 20,8%.

Ягодите помагат при лечение на кожни болести

Списание Journal of Functional Foods публикува статия на японски учени, в която е доказано, че ягодите са полезни при лечение на кожни алергични реакции, имат противовъзпалителен, антиоксидантен и противораков ефект. Акира Ивамато от Университета Кюшю и неговите колеги провеждат експеримент с мишки, страдащи от болест, подобна на атопичния дерматит при хората. В продължение на 14 седмици инжектират гризачите с препарат, съдържащ 18 милиграма есенция от ягоди.

Симптомите започват да затихват през 10-тата седмица, а учените увеличават дозата на 32 мг до 14 седмица. В края на изследването симптомите при всички мишки са изчезнали. Екипът учени обясняват ефекта с наличието на пектин, който се съдържа в ягодовата есенция.Чрез него се подтиска производството на имуноглобин и се намалява хиперчувствителността на имунната система. Според изследването им, ягодите са основна съставка за създаване на противоалергични продукти.

Ягодите помагат при нарушаване на очното налягане

Недостигът на определени хранителни вещества и свободните радикали са сред основните причини на нарушените функции на очите – дегенерация на зрителните нерви, изсъхване на очите, макулна дегенерация и зрителни дефекти. С увеличаване на възрастта, очите стават лесно податливи на инфекции. В ягодите се съдържат антиоксиданти като флавоноиди, фенолни вещества и витамин С, които облекчават подобни състояния. Наличието на калий в ягодите спомага за правилно поддържане на очното налягане .

Ягодите забавят процеса на стареене и спомагат функционирането на мозъка

В ягодите е открито високо съдържание на полифеноли, които до голяма степен допринасят за нормалното функциониране на мозъка. Според редица изследвания, консумацията на ягоди спомага да се забавят дегенеративните процеси в мозъка и да се предотвратят когнитивните нарушения. Полифенолите притежават антиоксидантни свойства и противовъзпалителни ефекти, които спомагат забавянето на стареене на тъканите, включително и мозъчните. Проведени опити върху мишки показват, че ягодите спомагат за подобряването на паметта, поради наличие на огромно количество от флавоноида фисетин в състава им.

Ягодите понижават риска от сърдечни болести и инфаркт

Според изследване проведено от А.Касиди в Медицинския колеж в гр. Норуич, Великобритания, благодарение на флавоноидите, консумацията на ягоди понижава риска от инфаркт с 32% при жените на средна възраст. В ягодите се съдържа флавоноидът кверцетин, който е естествено противовъзпалително средство, намаляващо риска от атеросклероза. То предпазва от натрупване на лошия холестерол (LDL). Съдържанието на полифеноли понижава кръвното налягане, намалява риска от сърдечни болести и натрупаната плака по стените на артериите.

Други изследвания доказват, че хората включващи в менюто си ягоди, са по-малко застрашени от инфаркт, понеже чрез плода се понижава съдържанието на аминокиселина, която е свързана с нарушаването на стените на артериите и повишава риска от инфаркт.

Ягодите се препоръчват при бременност

Ягодите се препоръчват за консумация при бременни, но предварително трябва да се установи дали съществува риск от алергична реакция. Понеже съдържат високо количество фолиева киселина (В9), те предпазват плода от заболявания , като Spina bifida – раздвоен гръбначен стълб.

Ягоди при запек

Ягодите спомагат добрата перисталтика на червата, поради високото си съдържание на вода 91,5 % и фибри. Прочистват организма от токсини, а калиевите соли благоприятстват за отделянето на излишните течности. В китайската медицина са използвани различни рецепти с ягоди, като плодът е известен с охлаждащ, нетоксичен и сладко-кисел вкус.

Според китайците, свойствата им оказват благоприятно влияние върху белите дробове, понижават температурата, укрепват далака, използват се в рецепти за лечение на кашлица, лош апетит, нарушено храносмилане, за подсилване на кръвта и организма, ранички в устата и др.

Ягодите са полезни при висока температура, кашлица, за подсилване на кръвта

Въпреки полезните свойства, много хора проявяват алергична реакция към плода. Ягодите не се препоръчват и при страдащи от камъни в пикочните пътища или с патогенен студ в далака и стомаха, понеже имат охлаждащ ефект върху организма.

Препоръчително е да се консумират пресни, често се използват за приготвяне на нектари, компоти, сладка, мармалади и конфитюри, консумират се сушени и замразени. Важно е внимателно да избираме ягодите, понеже под въздействието на топлина и натиск се развалят бързо. При покупката на вкусния плод е добре да се избират твърди, лъскави ягоди с ярък цвят. Разликата в цветовете показва , че плодът е презрял или не е узрял достатъчно.

Препоръчва се да се купуват ягоди със зелени листенца, а за да не се уврежда плодът при транспорт е добре да се пренасят в кошничка или обикновена кутия. Ягодите ферментират изключително бързо, поради което дори съхранени в хладилник могат да се развалят. За да се избегне този проблем, се сортират предварително. Не се препоръчва да се мият при съхранение, поставят се в широк контейнер и се покриват с капак, като по този начин остават свежи 2-3 дни. Ако са измити предварително, за да се запазят по-дълго е добре да се посипят със захар.

Източник: agronovinite.com

0 Коментара

  1. Няма коментари.
    Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook
Kulinaria.bg използва бисквитки и подобни технологии. Научете повече в нашата Политика относно бисквитките. Вижте подробности. OK