Close search

Белият патладжан - вкусен и полезен

Белият патладжан - вкусен и полезен Белият патладжан - вкусен и полезен photo-credit

Не много познат у нас белият патладжан започва да навлиза в кухнята ни все повече, въпреки по-дебелата си кожа и твърда сърцевина от другите видове патладжани. 

Макар и да има дълга и богата история, патладжанът не винаги е имал добра слава. В резултат на тръпчивия му вкус хората му придали и горчиви качества - патладжанът получил незаслужено славата на способен да причинява лудост, проказа и рак. Днес обаче патладжанът заема почетно място в кухнята на много европейски държави, включващи Италия, Гърция, Турция и Франция.

Белите патладжани са бедни на въглеводороди, но много богати на много полезни минерални соли: калий, калций, магнезий, манган, желязо и пектинови вещества. Той съдържа още диетични фибри, фолиева киселина, мед, витамин С и витамин К, В6 и РР. Горчивият му вкус се дължи на съдържащите се в него етерични масла.

В 100 г бял патладжан се съдържат 1.4 г белтъчини, 0.2 г мазнини, 4.0 г въглехидрати, 92.8 мл вода, 25 калории и 1.1 г целулоза.

Белите патладжани са богати на витамини, минерали и на важни фитонутриенти, които имат антиоксидантно действие.

Те са храна за мозъка. Има много изследвания, фокусирали се върху фитонутриент-антицианин, наречен насунин, който се намира в патладжаните. Насунинът е потенциален антиоксидант, пречистващ свободни радикали и защитаващ клетъчните мембрани, допринасяйки по този начин за доброто функциониране на мозъка ни.

Също така са богати и на фенолни антиоксидантни съединения. Патладжаните са богат източник на фенолни съединения, които действат като антиоксиданти. Хлорогенната киселина, намираща се в този вид зеленчуци има антивирусно действие и предпазва от появата на изменения (поява на рак).

Белите патладжани са добре дошли за здравето на сърдечносъдовата ни система и за предпазването ни от свободните радикали.

Белите патладжани можем да приготвим на пара, да изпържим на тиган, изпечем във фурна или на барбекю. Ако приготвяме цял патладжан, първо трябва да го продупчим на няколко места с вилица, за да може да излиза парата през отворите. Ако ги приготвяме на фурна, ги печем на около 180 градуса между 15 и 25 минути в зависимост от големината на парчетата. При пържене е необходимо да използваме по-малко количество мазнина, защото патладжанът е с пореста структура, благодарение на която може да поеме значително количество мазнина, което го превръща в силно нездравословен продукт.

Трябва да внимаваме с тяхната консумация обаче, защото са сред малкото храни, съдържащи оксалати - природни субстанции, намиращи се в растенията, животните и хората. Когато оксалатите станат прекалено концентрирани в телесните течности, те кристализират и могат да доведат до здравословни проблеми. Поради тази причина някои хора, които имат проблеми с бъбреците или жлъчката, е добре да внимават с приема на патладжани.

0 Коментара

  1. Няма коментари.
    Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook
Kulinaria.bg използва бисквитки и подобни технологии. Научете повече в нашата Политика относно бисквитките. Вижте подробности. OK